Nya utmaningar i Openlabs masterkurs höst 2025

 Tre komplexa samhällsutmaningar med mängder av möjliga vägar framåt. Den 11 september 2025 presenterades höstens utmaningar i Openlabs masterkurs Innovationer för samhällsutmaingar. De spännande och aktuella utmaningarna som valts ut för höstens termin kommer, precis som tidigare år, från Stockholms stad och Region Stockholm. 

”Detta är inte några fabricerade utmaningar eller områden som valts ut för att de är lätta eller välavgränsade”, förtydligade Jens Hemphälä, en av kursens fyra coacher. ”Det här är verkliga utmaningar, där organisationerna haft det kämpigt med att hitta en lösning.”

Under terminen kommer studenter från olika universitet och utbildningsbakgrunder att applicera design thinking för att utveckla idéer och lösningar som kan bidra till en mer hållbar, jämlik och inkluderande Stockholmsregion.


Samhällsutmaningar i Openlabs masterkurs höst 2025

Stockholms stad utforskar mobilitet för en bilsnål framtid

Vi lever idag i ett bilsamhälle, där staden till stor del är utformad för bilen. I sin utmaningspresentation berättade Erik Brinkebäck från Exploateringskontoret, Stockholms stad, att parkeringsplatser upptar en större yta i staden än vad boenden gör.

Framtiden kräver andra, mer hållbara och målgruppsanpassade alternativ till att äga och köra bil. Räddningstjänst och leveranser kommer fortsatt behöva vägar, men hur skulle vi kunna ersätta privatbilismen med mer hållbara och platseffektiva mobilitetslösningar? Stockholm, liksom många andra städer, har utforskat olika alternativ, och frågar sig vad som faktiskt fungerar och vad som skulle behövas för att möta behoven hos invånarna.

För att få ett svar på detta bad Exploateringskontoret om hjälp med utmaningen “Hur kan Stockholms stad designa våra mobilitetserbjudanden så att människor väljer ett liv utan privat bil?”


Region Stockholm vill öka deltagandet i kliniska studier

Studieenheten Akademiskt Specialistcentrum (ASC) är en enhet inom SLSO, Region Stockholm, som bedriver klinisk forskning. Lina Lundén, Projektledare och verksamhetsutvecklare på ASC presenterade utmaningen att öka deltagandet i kliniska studier.

Kliniska studier är forskningsstudier av tex nya läkemedel eller behandlingsformer som görs på verkliga patienter, och inte i ett laboratorium. Det kan exempelvis handla om att studera en grupp som får en viss medicin och jämföra med en grupp som en overksam variant (placebo).

På ASC finns lokaler, personal och stöd för forskare. En målsättning för enheten, och hela Region Stockholm, är att öka antalet kliniska studier.

Ofta saknas dock en avgörande pusselbit – att få tillräckligt många deltagare i studien. Utmaningen att hitta och nå lämpliga patienter och invånare ökar dessutom i takt med att studierna blir allt mer avancerade med mer specificerade kriterier för deltagande. En konsekvens av att inte nå tillräckligt antal deltagare kan vara att finansiärer av studierna i framtiden vänder sig till andra aktörer eller länder. Detta är en trend som redan nu är märkbar i Sverige, till stor del p.g.a. svårigheten att hitta lämpliga deltagare.

Utmaningen Openlabs studenter kommer att ta sig an lyder “Hur kan vi rekrytera fler invånare och patienter till kliniska studier vid ASC, så att antalet studier i Region Stockholm kan öka?”


Kulturskolan Stockholm vill nå fler unga med digitalt utbud

Lisa Söderlund är verksamhetsutvecklare på Kulturskolan, Stockholms stad, och presenterade även hon en intressant utmaning för studenterna.

Kulturskolan i Stockholm erbjuder barn och unga möjligheten att upptäcka och utöva musik, teater, dans, cirkus, konst och media (spel, podd, film etc). Aktiviteterna sker i olika lokaler runt om i Stockholmsområdet, liksom i digitala och hybrida format. Möjligheterna med digital teknik är något Kulturskolan vill fortsätta att utforska och satsa på för att bredda sitt utbud och möta behov och intressen hos unga.

Kulturskolans verksamhet riktar sig till barn och unga mellan 6 och 22 år, men just gruppen tonåringar har visat sig svår för dem att nå, locka och behålla. 

Utmaningen till Openlabs masterstudenter blev därför “Hur kan Kulturskolan Stockholm nå fler ungdomar 13–19 år med ett attraktivt digitalt utbud som stärker tillgänglighet och engagemang?”


Utmaningsdrivet och interdisciplinärt

Openlabs masterkurs bygger på utmaningsdriven utbildning, där studenter från flera universitet, discipliner och länder samarbetar för att utveckla lösningar på verkliga problem från offentlig sektor. Genom design thinking arbetar studenterna användarcentrerat, iterativt och kreativt för att ta sig an komplexa samhällsutmaningar som inte har givna svar.

👉 Läs mer om Openlabs masterkurs

Nyfiken på att ge en utmaning till kursens studenter?
👉 Information om att bli utmaingsgivare


Följ studenternas arbete

Under hösten håller vi två tillfällen då du som vill veta mer om studenternas insikter, lösningar och process är välkommen.

Halvtidspresentation – 30 oktober 2025, kl. 10.00-12.00

Vid halvtidspresentationen får du ta del av studenternas tidiga idéer och prototyper samt deras insikter om målgruppens behov och beteenden. Här finns möjlighet att ge feedback och bidra med egna perspektiv.

Slutpresentation – 15 januari 2026, kl. 10.00-12.00

Vid studenternas slutpresentation delar de med sig av sina slutgiltiga genomarbetade koncept. Du får en inblick i processen från ursprunglig utmaning, via målgruppsförståelse och omdefinition, till att utveckla, testa och förfina sina användarcentrerade lösningsförslag. 

Presentationerna är öppna för alla intresserade och sker på Openlab, Valhallavägen 79, Stockholm.

👉 Skriv till mail@openlab.se om du vill delta vid studenternas presentationer.