SPIDERWOMAN/NÄR ÄR DET MIN TUR?
Utmaning från Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, Södersjukhuset (Sös),
Region Stockholm: Hur kan vi förbättra informationsflödet och göra informationen mer lättillgänglig för patienter och deras anhöriga i väntrummet
på barnsjukhusets akutmottagning?
Lösning: En digital tavla som på ett lekfullt sätt förmedlar information till föräldrarna, gör upplevelsen roligare för barnen och frigör tid för personalen. Vid ankomst tilldelas patienterna varsitt tecknat djur och via informationstavlan kan de följa sitt djurs köplats samt antal andra patienter i kö.
Fortsättning: Sös vidareutvecklar och implementerar projektet, med stöd från Innovationsfonden. Vid implementering 2022 har konceptet delats i två; en informationstavla och -material som med färger förmedlar hur många och hur sjuka barn som är i kö, och en app som genom AR gör väntrummet till en spännande undervattensvärld med fiskar.
SPARKY
Utmaning från Överviktscentrum, Region Stockholm: Hitta nya sätt att leverera. personcentrerad vård till många fler patienter genom överviktscentrum och nyttja vårdpersonalresurser effektivt.
Lösning: Sparky, ett påminnelsesystem som motiverar människor att ta hand om sig själva genom att ta hand om Sparky, en digital karaktär i form av en glödlampa vars uttryck ändras beroende på situation. Sparky ska underlätta en direkt koppling mellan patienter och vårdgivare på överviktscentrum.
INGÅNGSVÄGAR FÖR INNOVATIONER FÖR HÄLSO-VÅRD I REGION STOCKHOLM
Utmaning från Region Stockholm Innovation: Hur man kan öka innovationen i Region
Stockholm genom att matcha vårdbehov med föreslagna innovationsutvecklingar från
nystartade företag och privat sektor.
Lösning: InnoMatch, en webbaserad lättanvänd lösning som ger sjukvårdsanställda
möjlighet att matcha med innovativa nystartade företag.
Fortsättning: Projektet gav upphov till en app som testats inom Region Stockholm.
MOBILE MOBILITY HUB NETWORK
Utmaning från SL, Region Stockholm: Skapa en funktionell lösning som lockar människor
att använda mer hållbara transportformer, särskilt kollektivtrafik, genom resenärer får testa
tjänster som underlättar vardagen.
Lösning: The Hub Network, en kombination av olika koncept för mobilitetshubbar i ett stort
nätverk som bemöter problematik kring lokal mobilitet och den första och sista milen på
resan.
Fortsättning: Studentprojektet fick fortsatt finansiering genom Openlab/CIVIS. Studenterna
erbjöds kvalificerad praktik (internship) på SL och har fortsatt att utveckla och testa konceptet.
REVIVAL
Utmaning från Södersjukhuset, SöS: Hur kan vi öka personalens närvaro på årliga
HLR-utbildningar på sjukhuset?
Lösning: Revival – the game, ett HLR-spel för vårdpersonal med målet att rädda en
patients liv inom fem minuter genom en kombination av fysiskt utförd HLR, effektiv
kommunikation och samarbete.
TRAVEL SMART
Utmaning från SL, Region Stockholm: Hur kan vi förmedla statistik om
passagerare/trafikstockningar till passagerare, så att de kan använda informationen när de
planerar sin resa? (covid-relaterad utmaning)
Lösning: Travel Smart, en kampanj för att påverka resebeteenden med hjälp av incitament
och information. Där passagerare kan samla poäng när de reser under rusningstid, förstärkt
av en informationskampanj för att ge insikter om hur man undviker trängsel.
DIABETESUPPFÖLJNING
Utmaning från Södertälje sjukhus: Hur kan vi hjälpa våra diabetespatienter att uppnå
bättre egenvård och förbättra deras livskvalitet?
Lösning: The starter kit, ett startpaket för nydiagnostiserade diabetiker med syftet att ge
patienten en bra start på livet med sin nya diagnos. Startpaketet innehåller personlig
information från sjukhuset, information om att leva med diabetes, matguider/recept, snacks
och drycker lämpliga för diabetiker och skräddarsydda varor för olika grupper.