Globen 2.0 – Modernisering av Avicii Arena

Stockholm Globe Arena Fastigheter (SGAF), Stockholms stad

Uppdragsgivare:
Stockholm Globe Arena Fastigheter (SGAF), Stockholms stad

Utmaning:
Hur kan vi skala ner arenarummet i Globen (Avicii Arena) och skapa en intim upplevelse oavsett publikmängd, utan att göra avkall på akustik, ljus eller arenans sfäriska arkitektur och rymd?

Process:
SGAF tog hjälp av Openlab för att utforska besökarnas behov och utveckla visioner kring framtidens evenemangsupplevelser i Avicii Arena. Utmaningens fokus flyttades från teknik till att handla om människors behov. Vi samlade värdefulla insikter genom evenemangsbesök och intervjuer med publiken och ledde en kreativ marknadsdialog där SGAF, teknikleverantörer, forskare och andra aktörer deltog. I samskapande workshops tog deltagarna fram nya förslag inför moderniseringen av Globen.

Resultat:
Arbetet ledde till en global upphandling av innovativa lösningar som gör det möjligt att anpassa arenarummet för olika publikstorlekar och skapa en mer intim upplevelse vid olika typer av evenemang . Bland lösningarna finns en ny ringkonstruktion i taket för avancerad arenateknik, rörliga paneler och nya terassläktare. Ombyggnationenen inleddes under 2024 och i februari 2025 öppnades entrédörrarna till den uppdaterade globen.


Med rampljuset på
besökarnas behov

– vägen till en flexibel och modern arena

Avicici Arena, Globen i folkmun, är ett av Stockholms mest ikoniska landmärken. I södra Stockholms lapptäcke av byggnader, vägar och grönområden tornar det vita klotet upp sig och lockar besökare från när och fjärran till sina konserter och sportevenemang.

I februari 2025 öppnade Avicii Arena åter dörrarna efter en omfattande ombyggnation. Openlab är mycket glada över den roll vi fått spela i samband med moderniseringen av arenan. Vi berättar om vägen från utmaning och behovsinventering till marknadsdialog och upphandling.

Globen och omgivningarna sett från ovan. Foto: sgaf.se

Foto: SGAF

Uppdraget ”Globen 2.0” kom till Openlab redan 2019 – en spännande utmaning med målet att hitta innovativa lösningar för världens största sfärformade byggnad! Uppdragsgivare var SGAF, det av Stockholms stad helägda bolag som äger arenan.

SGAF hade några år tidigare inlett en process för att modernisera arenan. Ett av moderniseringens delmål var att flexibelt kunna anpassa arenarummet för olika publikmängd och evenemangstyper. Fastighetsbolaget hade huvudsakligen sett detta som en teknisk utmaning med svar inom ingenjörskonsten, och de hade kommit en bra bit på väg att utforska och utforma en möjlig lösning – ett vertikalt rörligt tak med nya rigglösningar.

Den rörliga lösningen som fastnade

Men den unika arkitektur som satt globen på kartan var också det som satte käppar i hjulet. Globens välvda tak skulle kräva skräddarsydda lösningar, och för varje vecka av planering som gick ökade komplexiteten och kostnaderna för den tänkta lösningen. Det rörliga taket och den nya riggen skulle bli enorm tungt, och snart tvingades SGAF konstatera att lösningen skulle bli både för dyr och komplex att genomföra. Dessutom fanns inga lösningar för hur man skulle hantera akustiken. 

Foto: SGAF

Sara Feinberg är utvecklingschef och Vice VD på SGAF och en nyckelaktör i processen kring moderniseringen av Avicii Arena. Hon beskriver frustrationen över att de förslag som såg bra ut på pappret visade sig inte vara praktiskt och ekonomiskt genomförbara: “Vi kom inte vidare i det här, vi hade kört fast! Det gick inte att hitta en bra lösning på arenarummets nedskalning och förbättring av akustiken.”

Marknadsdialog öppnar upp för kreativa lösningar

Det var i detta läge SGAF genom Sara Feinberg kom i kontakt med Openlab. Under en nätverksträff för upphandlare i Stockholms stad tog hon del av när Sara Araya, innovationsledare på Openlab, introducerade modellen “kreativ marknadsdialog” – och nu vände något. “Jag blev så otroligt inspirerad när jag hörde det” berättar Sara Feinberg. “Sara Araya uttryckte att den kreativa marknadsdialogen var ett sätt att ta sig an samhällsutmaningar, med hjälp av marknaden.”

Illustration av de sex stegen i modellen kreativ marknadsdialog.Modellen Kreativ marknadsdialog beskriver hur upphandlande aktörer kan samverka med innovativa bolag för att analysera behov och samskapa de lösningar som upphandlande part efterfrågar, men som ännu inte finns på marknaden.

Sara Araya på Openlab förklarar: “En kreativ marknadsdialog använder designmetoder i syfte att införliva kreativitet och samskapande i upphandlingsprocessen. Som experter på design i samverkan vet vi hur viktigt det är med utformning av sådana processer – och att en ordentlig designprocess behöver innehålla både research och gestaltning”  poängterar hon.

Tanken om att ta in förslag från nytänkande aktörer väckte nytt hopp hos SGAFs ledning och efter inledande samtal med Openlab började bitar falla på plats. “Plötsligt blev det så självklart att vända på processen”, säger SGAFs Sara Feinberg. ”Varför skulle vi själva komma på lösningen när det finns en hel värld av duktiga leverantörer som kunde hjälpa oss att lösa detta?”

Lära och förstå besökarnas behov – Design thinking i Globen-projektet

Insikten att SGAFs roll inte skulle vara att ta fram lösningen, utan att istället identifiera behoven blev startskottet för en utforskande resa för SGAF och Openlab. Syftet var att att förstå Globenbesökarna, utövarna och hyresgästerna på ett djupare plan – en förutsättning för att för att kunna specificera och kravställa vad de lösningar man efterfrågar faktiskt ska uppnå.

Med stöd i design thinking-metodik ledde Openlab gemensamma aktiviteter för att förstå behov, identifiera möjligheter samt designa och utveckla förslag för Globen 2.0.

Processbild – Hur kan vi utveckla arenaupplevelsen i Globen vid event med 8 000-10 000 besökare?

Ett engagerat team av intressenter – SGAF, arenaoperatören Stockholm Live, CF Möller arkitekter och representanter för hockey – deltog i processen. De visioner som togs fram kom att handla inte bara om nedskalningen av arenarummet, utan även om tät stämning, digitala verktyg för interaktivitet, arenan som mötesplats för business och ett nytt grepp om måltider och service. 

“Vi besökte olika hockeymatcher och event, vi träffade hyresgäster, hockeyklubbar och fick lära oss mycket om behov och målsättningar. Det hela kröntes med en inspirationsworkshop på KTH som Openlab satte ihop. Vid workshopen medverkade inbjudna forskare, startups och människor i branschen med olika kompletterande erfarenheter och kompetenser. Vi hade en otrolig dag tillsammans, med olika övningar för att testa och laborera med vad man kan göra och vad det är vi ska lösa.” berättar Sara Feinberg.

Samverkan och upphandling för en intim arenaupplevelse

De nyvunna lärdomarna om behov och drivkrafter blev utgångspunkt för att utforska och efterfråga lösningar. Openlab faciliterade en “kreativ marknadsdialog” där SGAF, samarbetspartners, inbjudna teknikleverantörer och forskare medverkade. Genom samskapande workshops utvecklade deltagarna nya förslag för framtidens Globen.

Marknadsdialogen ledde till en upphandling där kreativa innovativa företag världen över var välkomna att delta, och som i sin tur resulterade i upphandling av nytänkande lösningar anpassade för Globens världsunika form och förmåga.

Lösningarna som upphandlades innefattar en struktur med ett öppningsbart horisontellt innertak som förbättrar både akustik, intimitet och atmosfär, samt ökar riggmöjligheterna. “Gondol-lounger” erbjuder en exklusivare upplevelse, närmare scenen/rinken/planen. Ombyggnationen inleddes 2024 av NCC Sverige AB, och i februari 2025 slogs åter dörrarna äntligen upp för den moderniserade och världsunika multiarenan.

Reflektioner om samarbetet för förnyelse av Globen

Sara Feinberg på SGAF är mycket nöjd med processen och vad den lett till. Beslutet att låta innovativa företag ge förslag genom kreativ marknadsdialog var ett avgörande steg. “Det har varit otroligt bra. Vi hade aldrig kommit såhär långt om vi inte hade tagit hjälp av marknaden för att försöka förstå vad det är vi ska uppnå” konstaterar hon.

Från Openlabs håll har processen varit givande och spännande. Openlabs verksamhetschef Ivar Björkman kommenterar processen: “Vi är enormt glada för att ha fått stötta SGA Fastigheter i detta uppdrag. Globen är en plats som ger glädje och oförglömliga minnen för tusentals, och med sina evenemang lockar människor från hela landet. Att få bidra med vår kompetens kring behovsanalys och marknadsdialog och se processen ge resultat har känts viktigt och givande för oss på Openlab. Vi vill tacka för ett gott samarbete och ser med spänning fram emot nya upplevelser i Globen 2.0!”

Moderniseringen av Avicii Arena är ett strålande exempel på en upphandling som verkligen lämpar sig för designmetodikens verktyg uttrycker Sara Araya. ”Vi såg en möjlighet att bidra i en komplex utmaning där många behövde samarbeta. Vi är väldigt glada för att SGAF såg det behovet också och att vi kunde mötas i det här spännande uppdraget”.


Fakta om moderniseringen av Avicii Arena

Globen, numera Avicii Arena, invigdes 1989 och är ett av Stockholms mest välkända landmärken. Med sina imponerande 85 x 110 meter räknas den dessutom fortfarande som den största sfäriska byggnaden i världen! Globen har sedan starten inhyst en lång rad evenemang, från konserter med världsartister till fullsatta sportevenemang och som Sveriges nationalarena för ishockey är Globen, med dess stämning och känsla, en angelägenhet för såväl spelare som supportrar.

I takt med förändringar i evenemangskultur, teknik och arrangemang blev kraven på förnyelse av arenan allt mer uppenbara och 2016 inledde SGAF en satsning för att modernisera Avicii Arena. Moderniseringen har bestått av tre huvuddelar: nedskalning av arenarummet, en ny entré Annexet och rivning Hovet/ny isrink.

Den del där Openlab bidragit; nedskalningen av arenarummet, handlar om att kunna erbjuda intima och genuina upplevelser även vid evenemang med mindre publik. Innan moderniseringen har publikkapaciteten i Avicii Arena varit maximalt 17 000 personer men normalt ryms ca. 13 000 personer vid ishockeymatch och vid en konsert. Målet med nedskalningen har varit att skapa en flexibel multifunktionsarena med mer intimitet och bättre akustik och atmosfär  – utan att göra avkall på arenans unika arkitektur och rymd.

SGAF står för Stockholm Globe Arenas Fastigheter, ett bolag som är helägt av Stockholms stad. SGAF förvaltar såväl Avicii Arena som intilliggande arenorna Hovet, Annexet och 3Arena Arena samt omliggande områden. Arenaoperatör i Avicii Arena, såväl som de andra arenorna, är Stockholm Live AB.


Länkar för vidare läsning

> Nyheter på SGAFs webbplats
> Se vad Avicii Arena har att bjuda på 2025
> Läs mer om moderniseringen på NCCs webbplats

> Läs om modellen Kreativ marknadsdialog – innovation i offentlig upphandling

> Anlita Openlab för samverkans- och innovationsprocesser


Artikel: Ida Niskanen, Openlab

Foton: Openlab, NCC, HOK, SGAF, Sören Andersson