VAD
FAS Definiera
SYFTE Kartlägga användarens upplevelse och identifiera områden med förbättringspotential
TID 60+ min
DELTAGARE Individuellt eller i grupp
MATERIAL Mallen och pennor
UTRYMME Bord, whiteboard
KÄLLA
FAS
Definiera
SYFTE
Kartlägga användarens upplevelse och identifiera områden med förbättringspotential
TID
60+ min
DELTAGARE
Individuellt eller i grupp
MATERIAL
Mallen och pennor
UTRYMME
Bord, whiteboard
KÄLLA
HUR
- Ladda ner/skriv ut mallen ”Användarresa”.
- Identifiera vilka användare som är intressanta att kartlägga, vilket scenario ni vill fokusera på, och vad användarens mål är.
- Använd insamlad kunskap från empati-fasen.
- Identifiera faser i användarresan. En typisk användarresa är indelad i vad som händer före-under-efter kontakt med en tjänst eller produkt.
- Skriv in händelser och aktiviteter som användaren gör i respektive fas.
- Identifiera interaktioner då användaren kommer i kontakt med tjänsten eller produkten i de olika faserna. Skriv och/eller rita symboler för interaktionerna.
- Fyll i användarens känslomässiga upplevelse av det som händer. Skapa en kurva av “berg” och “dalar” där positiva känslor placeras högt upp och negativa långt ner. Illustrera ytterligare genom symboler, emojis och citat.
- Notera vilka insikter ni kan dra av användarens resa. Fokusera särskilt på de punkter där användaren upplever frustration eller missnöje.
Övningen kan också kallas jouney map eller customer journey (kundresa).