VAD
![image003](https://openlabsthlm.se/wp-content/uploads/2024/05/image003.png)
FAS Definiera
SYFTE Kartlägga användarens upplevelse och identifiera områden med förbättringspotential
![image006](https://openlabsthlm.se/wp-content/uploads/2024/05/image006.png)
TID 60+ min
![image002](https://openlabsthlm.se/wp-content/uploads/2024/05/image002.png)
DELTAGARE Individuellt eller i grupp
MATERIAL Mallen och pennor
![image007](https://openlabsthlm.se/wp-content/uploads/2024/05/image007.png)
UTRYMME Bord, whiteboard
![image004](https://openlabsthlm.se/wp-content/uploads/2024/05/image004.png)
KÄLLA
![image003](https://openlabsthlm.se/wp-content/uploads/2024/05/image003.png)
FAS
Definiera
SYFTE
Kartlägga användarens upplevelse och identifiera områden med förbättringspotential
![image006](https://openlabsthlm.se/wp-content/uploads/2024/05/image006.png)
TID
60+ min
![image002](https://openlabsthlm.se/wp-content/uploads/2024/05/image002.png)
DELTAGARE
Individuellt eller i grupp
MATERIAL
Mallen och pennor
![image007](https://openlabsthlm.se/wp-content/uploads/2024/05/image007.png)
UTRYMME
Bord, whiteboard
![image004](https://openlabsthlm.se/wp-content/uploads/2024/05/image004.png)
KÄLLA
HUR
- Ladda ner/skriv ut mallen.
- Identifiera vilka användare som är intressanta att kartlägga, vilket scenario ni vill fokusera på, och vad användarens mål är.
- Använd insamlad kunskap från empati-fasen.
- Identifiera faser i användarresan. En typisk användarresa är indelad i vad som händer före-under-efter kontakt med en tjänst eller produkt.
- Skriv in händelser och aktiviteter som användaren gör i respektive fas.
- Identifiera interaktioner då användaren kommer i kontakt med tjänsten eller produkten i de olika faserna. Skriv och/eller rita symboler för interaktionerna.
- Fyll i användarens känslomässiga upplevelse av det som händer. Skapa en kurva av “berg” och “dalar” där positiva känslor placeras högt upp och negativa långt ner. Illustrera ytterligare genom symboler, emojis och citat.
- Notera vilka insikter ni kan dra av användarens resa. Fokusera särskilt på de punkter där användaren upplever frustration eller missnöje.