VAD
FAS Definiera
SYFTE Dela och bearbeta insamlad information från empatifasen
TID 5-10 minuter per intervju/observation
DELTAGARE Gruppövning
MATERIAL Post-it lappar, pennor, whiteboard eller stora papper
UTRYMME Bord eller whiteboard
KÄLLA Design thinking bootleg by d.school at Stanford University
FAS
Definiera
SYFTE
Dela och bearbeta insamlad information från empatifasen
TID
5-10 minuter per intervju/observation
DELTAGARE
Gruppövning
MATERIAL
Post-it lappar, pennor, whiteboard eller stora papper
UTRYMME
Bord eller whiteboard
KÄLLA
Design thinking bootleg by d.school at Stanford University
HUR
- Samla deltagare och material från genomförda intervjuer och observationer.
- Fokusera på en intervju/observation i taget. Bestäm gemensamt en färg på post-it-lappar för den aktuella intervjun.
- En person berättar om intervjun, vem som intervjuades, vad personen sa och vad intervjuaren observerade i form av betenden, miljö, etc. Om fler var med fyller de på med sina observationer och anteckningar.
- De som lyssnar noterar det viktigaste de hör på post-it-lappar, en sak per lapp. Skriv ner sådant som sticker ut, som förvånar, motsägelser och citat. Undvik egna tolkningar.
- Fäst lapparna på whiteboarden efter varje intervju, eller efter att alla intervjuer är klara.
- Gå vidare till nästa intervju, och välj en ny post-it-färg.
- Fortsätt tills ni gått igenom alla intervjuer.
- När ni packat upp alla användarberättelser har ni en samling lappar med det mest intressanta om era användare som ni kan klustra och bearbeta vidare.