VAD

FAS Prototypa

SYFTE Skapa en modell av idén som användaren kan interagera med

TID 10-60 min

DELTAGARE Individuellt eller i grupp

MATERIAL T. ex. papper, kartong, lera, piprensare, tyg, lego, trä, tejp, lim, möbler, rekvisita

UTRYMME Där ni får plats att skapa prototypen i vald skala

KÄLLA

FAS

Prototypa

SYFTE

Skapa en modell av idén som användaren kan interagera med

TID

10-60 min

DELTAGARE

Individuellt eller i grupp

MATERIAL

T. ex. papper, kartong, lera, piprensare, tyg, lego, trä, tejp, lim, möbler, rekvisita

UTRYMME

Där ni får plats att skapa prototypen i vald skala

KÄLLA

HUR

  1. Definiera syftet med prototypen
    Är det någon särskild funktion du vill utveckla mer?
    Vad vill du testa om prototypen ska testas med målgruppen?
    Är det några särskilda frågor du vill besvara med prototypen?
  2. Process
    För större produkter, tjänser, system, platser eller processer, istället för att bygga en nedskalad modell kan du bygga någon del i full storlek. På så sätt kan du lära mer om hur användaren interagerar med din prototyp.
  3. Börja bygga innan du är redo
    Du behöver inte ha planerat i förväg helt hur prototypen ska se ut, sätt igång snabbt och låt byggandet vara en del av tankeprocessen.
  4. Sluta innan du är klar
    En prototyp ska inte kännas färdig. En opolerad prototyp fokuserar mer på funktion än utseende och signalerar till användaren som testar att den får leka, prova, bygga om och förbättra.

Tips!
Materialet ska inte styra vad du kan bygga, låt kreativiteten flöda och forma materialet till det du vill att det ska vara.
Återvinningspåsarna kan gömma många användbara material.

Tillbaka till OpenTools

Toolbox Icon