VAD

FAS Prototypa
SYFTE Skapa en modell av idén som användaren kan interagera med

TID 10-60 min

DELTAGARE Individuellt eller i grupp
MATERIAL T. ex. papper, kartong, lera, piprensare, tyg, lego, trä, tejp, lim, möbler, rekvisita

UTRYMME Där ni får plats att skapa prototypen i vald skala

KÄLLA

FAS
Prototypa
SYFTE
Skapa en modell av idén som användaren kan interagera med

TID
10-60 min

DELTAGARE
Individuellt eller i grupp
MATERIAL
T. ex. papper, kartong, lera, piprensare, tyg, lego, trä, tejp, lim, möbler, rekvisita

UTRYMME
Där ni får plats att skapa prototypen i vald skala

KÄLLA
HUR
- Definiera syftet med prototypen
▸ Är det någon särskild funktion du vill utveckla mer?
▸ Vad vill du testa om prototypen ska testas med målgruppen?
▸ Är det några särskilda frågor du vill besvara med prototypen? - Process
För större produkter, tjänser, system, platser eller processer, istället för att bygga en nedskalad modell kan du bygga någon del i full storlek. På så sätt kan du lära mer om hur användaren interagerar med din prototyp. - Börja bygga innan du är redo
Du behöver inte ha planerat i förväg helt hur prototypen ska se ut, sätt igång snabbt och låt byggandet vara en del av tankeprocessen. - Sluta innan du är klar
En prototyp ska inte kännas färdig. En opolerad prototyp fokuserar mer på funktion än utseende och signalerar till användaren som testar att den får leka, prova, bygga om och förbättra.
Tips!
▸ Materialet ska inte styra vad du kan bygga, låt kreativiteten flöda och forma materialet till det du vill att det ska vara.
▸ Återvinningspåsarna kan gömma många användbara material.